December 7, 2010

Home Made Pizza

Hari ni, sebenarnya minggu lepas lagi. aku sangatlah mengidam nak makan pizza sebab ternampak iklan pizza dekat surat khabar sinar harian edisi kelantan. kan, tapi kedai jual pizza yang nama pizza hut tu sangatlah a thousand miles away apart from my house. aku orang kampung so kena la duduk kampung. agak jauh dan sangat tak logika kalau aku pergi semata-mata nak beli benda alah tu. dan kalau aku call 1-300-88-2525 confirm kena sumpah seranah dengan operator gila kau budak jauh nak mampus mesti mat motor delivery makan kau punya pizza dulu. ikut signboard dalam 45 km. haha kalah dan malu dekat mak buyung mengidam kalau aku pergi jugak. jadi , aku dengan rela hati pergi beli bahan-bahan nak buat pizza. senang je (ecece). aku pun dah pernah buat sebelum ni.

Yang tak berapa best dekat rumah aku takde la giant tesco bagai. ade pasaraya econjaya (famos amos kejap kau) yang not bad sebenarnya untuk keperluan asasi. tapi choice untuk cheese tak banyak sangat. tiada keju romanoso, tiada mozarela dan lain-lain. so, aku beli je cheesedale yang slice tu. tetap sedap ok (kat lidah aku la).

Ni resipi yang aku dah modified setelah bahan-bahan yang tak berapa nak cukup. simple je.

TOPPING
-1 labu bawang besar } cincang
-2 ulas bawang putih } cincang
-minyak masak
-1 biji tomato
-2 sudu besar sos tomato
-1 susu kecil sos cili
-isi ayam , isi udang , daging (sukahati la nak letak ape)
-daun oregano (kalau takde tak best) . hypermarket mesti ade jualnye
-garam secukup rasa lah

Cara-cara
1. Panas minyak
2. Masuk bawang besar & putih
3. Masuk ayam, udang, daging sampai wangi-wangi sikit
4. Masuk tomato sos
5. Masukkan oregano & garam

ROTI
-500 gm tepung gandum (3 cawan)
-2 sudu susu tepung (tak suke takyah letak)
-1 sudu yeast (wajib!)
-1 sudu gula (aku tak taruk)
-1 sudu marjerin/butter

Cara-cara
1. Gaul tepung & yeast
2. Larutkan garam & gula(kalau nak) dalam air
3. Cairkan marjerin/butter
4. Masuk bahan no (2) & (3) ke dalam adunan (1)
5. Uli sampai adunan licin . bulatkan dan simpan dalam bekas bertutup . lenser sedikit minyak kat bekas tu . biar ia kembang 40-60 minit . (pergi la buat dia punya topping)
Macam ni

6. Kemudian uli semula adunan untuk keluarkan angin (bukan kentut) . Canai adunan jadi leper dan sukahati bentuk kau suka .
7. Cucuk-cucuk dengan garfu dan letak cheese . biar kejap 15 minit .
Gini la aku buat

8. Letak dia punya topping atas permukaan roti pizza . Letak keju lagi sekali. Atas keju tabur lagi oregano. Best . Bakar suhu 180c dalam 15-20 minit . Tak masak lagi masuk balik.
Sedia untuk dibakar

Setelah 20 minit , aku keluarkan . Tak berapa nak masak . Aku masuk lagi 10 minit . Baru masak . Pastu tak ingat nak amik gambar sebab excited nak makan terus potong .

Eheh macam nak tapau pergi skola la pulak . ni nak simpan dalam peti . panaskan esok pulak makan . Aku nak makan sorang 1 petang memang tak habis ler
Selamat melantap

No comments:

Post a Comment